Pesanan tuan Seth Godin kepada para penjual:Menurutnya,
penjual perlu cipta suasana proses menjual yang unik untuk satu-satu
pelanggan.Setiap pelanggan perlu dilayan dengan cara yang berbeza.Layan
pelanggan secara unik mengikut kesesuaian sehingga ia menjadi pengalaman yang
tidak dapat dilupakan.Mudah-mudahan mereka inilah yang akan menjadi duta produk
kita.Membina hubungan dengan pelanggan memerlukan seni seni yang tersendiri.Dan
seni ini boleh dipelajari dan dilatih.
Antara tips-tips yang boleh dipraktikkan bagi membina
hubungan adalah kita kena tanamkan dalam ‘mindset’ kita yang pelanggan itu
adalah pelanggan adalah pelanggan tetap kita.Anggap mereka tidak tahu menahu
akan produk atau kelebihan produk yang kita bawa.Fahamkan mereka dengan
bersungguh-sungguh walaupun kita tahu bahawa mereka telah arif tentang produk
tersebut.dan penyampaian perlulah berhemah serta berlapik supaya mereka tidak
napak seperti ingin mengajar mereka.
Seterusnya, mulakan komunikasi dengan modal percakapan yang
umum.Elak mulakan komunikasi terus kepada produk atau servis.Biarkan pelanggan
selesa dengan kita dahulu.Mulakan perbualan ringan seperti menyentuh isu
keluarga, pelajaran, pekerjaan dan sebagainya.Setelah mereka selesa, barulah
perlahan-lahan kita mulakan strategi menjual.
Tips seterusnya adalah amalakan prinsip empati dalam
menonjolkan diri.Empati tidak sama dengan simpati.Empati lebih kepada
meletakkan diri kita di sisi pelanggan.Setiap proses jualan perlulah
dipersembahkan dengan dengan teratur mengikut ‘flow’ yang betul.Setiap
penerangan produkperlulah ada mukaddimah.Kemudian diikuti dengan penerangan
prosedur dan diakhiri dengan solusi.
Itulah serba sedikit tentang cara nak bina hubungan dengan
customer.Harap bermanfaat.
No comments:
Post a Comment