Tuesday 13 December 2016

7 Amalan Doa Dan Zikir Untuk Melancarkan Urusan Bisnes

Assalamualaikum pembaca yang budiman…Hubungan dengan ALLAH adalah perkara utama untuk melicinkan urusan kehidupan kita di dunia dan akhirat.Jika kita jaga hubungan dengan ALLAH, ALLAH akan jaga kita.Janji ALLAH benar dan ALLAH Maha penyayang, ALLAH Maha Pemurah.Banyak perkara yang terjadi pada kita yang sebenarnya ALLAH ingin menguji kita sama ada dalam bentuk musibah mahupun nikmat.Adakah kita sabar ataupun tidak.Pernah tak rasa yang ALLAH ni sangat baik kepada kita.Memang ALLAH ni Maha Penyayang, walaupun kita ni banyak buat dosa tapi ALLAH masih beri nikmat pada kita.


\
Pernah terjadi sewaktu nak exam, malam tu ada usrah.Hati ni terbelah bahagi  nak pergi usrah atau nak study.Sebab tak prepare lagi untuk exam esok ni.Waktu tu rasa malas sangat nak pergi usrah.Risau takut esoknya tak dapat jawab exam.Tapi terngiang-ngiang ayat ni di fikiran.Siapa bantu agama ALLAH, nescaya ALLAH akan bantu dirinya.

Lagipun dalam seminggu terlalu sedikit pergi ke majlis- majlis ilmu agama.Jadi malam tu, saya pergi usrah.Saya cuba positifkan minda saya.Dalam hati saya ulang-ulang cakap, in syaa ALLAH, ALLAH bantu.Selepas balik dari usrah, saya tak study pun.Biasanya,saya tidur awal,susah sekali saya untuk stay up study.Bukannya tak nak stay up.Dah cuba pun, tapi memang tak effective untuk study malam-malam.Jadi, saya tidur je lah dengan harapan esok pagi dapat bangun  awal untuk study.

Pagi-pagi tu, saya bangun dan pulun habis-habisan sebelum mulanya exam.Banyak lagi ni chapter tak habis.Jadi ,saya baca secara random.Saya fokuskan mana-mana yang saya rasa penting.Bila masuk exam, bukak kertas,tengok-tengok keluar soalan yang saya fokus tadi.Alhamdulillah.Walaupun ada juga soalan-soalan yang tak dapat jawab, sekurang-kurangnya,banyak juga soalan yang dapat jawab.Keluar dari exam pun hati rasa lega.Alhamdulillah.

Bukan sekali kejadian berlaku macam tu, banyak kali jugak la.Jadi lama-lama saya sudah dapat atasi perasaan gugup semasa exam.Perasaan takut tu ada juga, tapi tak seteruk sebelum –sebelum ni.Saya rasa mesti anda juga pernah alami situasi  macam ni kan.Jadi, lihat betapa ALLAH sayangkan kita.

Bersangka baik dengan ALLAH tu paling penting.ALLAH sentiasa mendengar doa hambanya.
Saya pernah berdoa macam ni”Ya ALLAH, aku kekurangan duit sekarang ni, bantulah aku”.Alhamdulillah, ada kawan belanja makan, 2 hari ada jamuan kelas, dapat seratus ringgit.dapat sepuluh ringgit.Alhamdulillah,rezeki yang tak disangka-sangka.

Begitu juga dalam peniagaan, sebagai peniaga menjaga hubungan dengan ALLAH tersangatlah penting supaya kita tidak mudah lemah semangat dan terus berputus asa.Banyak kisah-kisah ajaib yang saya baca dan dengar dari peniaga-peniaga.Begitu ALLAH Maha pengasih kepada hamba-hambanya.Selain berusaha banyakkan berdoa dan berzikir.Pertama, banyakkan beristighfar untuk bersihkan hati-hati kita ni.Kedua,banyakkan selawat kepada rasulullah saw.,Ketiga,mengamalkan ayat kursi.Keempat, doalah diwaktu 1/3 malam.Kelima, mintak mak yah doakan kejayaan kita.Keenam, istiqamah membaca ayat seribu dinar sebagai amalan harian, beserta tingkatkan ketakwaan kepada ALLAH.Ketujuh adalah melazimi membaca surah al Waqi’ah.Apa-apa pun , yakinlah serta letakkan sepenuh pengharapan kepada ALLAH.

Jadi, selepas solat tu, jangan cepat-cepat tinggalkan tempat solat.Zikir, doa sungguh-sungguh pada ALLAH.Jangan sombong dengan ALLAH.Kita ni lemah, jadi mintaklah pertolongan dari ALLAH.Yakin dengan pertolongan ALLAH.Sama ada cepat atau lambat, in syaa ALLAH, ALLAH akan kabulkan doa kita.Dan jangan salahkan takdir.ALLAH dah aturkan yang terbaik untuk kita.Tugas kita, kita berusaha bersungguh-sungguh untuk jadi hamba ALLAH yang baik.Buat yang disuruh dan tinggalkan yang dilarang.Dan menjalankan tugas sebagai khalifah di muka bumi ni.


No comments:

PENGEDAR SHAKLEE UPM, SERDANG DAN SERI KEMBANGAN 013-4750347

Assalamualaikum dan salam sejahtera Warga UPM , Serdang dan juga Seri Kembangan yang ingin dapatkan produk Shaklee secara COD Boleh hubungi ...